Hidup hanya Hayalan

Kamis, 03 April 2008

Tokoh yang sangat Mempengaruhi Kehidupan Saya


Selamat bertemu kembali
para pelajar yang budiman.


Kali ini saya mahu pelajar memilih seorang
TOKOH yang sangat mempengaruhi kehidupan
pelajar. TOKOH yang saya maksudkan itu mestilah
dikenali ramai dan telah menyumbangkan sesuatu
dalam kehidupan manusia amnya berpengaruh dan
telah meninggal kesan yang mendalam dalam diri
pelajar khususnya.TOKOH itu boleh berupa seorang
artis, pemuzik, chef, pemikir agama, ahli sukan,
pereka fesyen, pragawati, pendidik, ahli bahasa
dan budaya, ahli politik, ahli perniagaan, jurubina,
saintis dan sebagainya.

Tujuannya, agar pelajar menjadikan TOKOH itu
sebagai ‘mahaguru’ atau model yang dapat anda
contohi. Misalnya jika ada dalam kalangan pelajar
yang ingin merealisasikan impian untuk menjadi
seorang chef yang terkenal, maka, antara TOKOH
yang dapat saya sebutkan di sini ialah Chef Wan,
Chef Yan, & Chef BJ Kadir. (Di sini s.aya telah
menampilkan gambar seorang tokoh seni,
Tan Sri P. Ramlee)
Lakaran Penulisan
‘Tokoh yang sangat mempengaruhi
kehidupan saya’

P1: Memperkenalkan Tokoh.
P2: Mengapa Tokoh ini istimewa?

P3: ‘Menghubungkan’ atau
‘mengaitkan’ tokoh itu dengan diri
anda.

P4: Apakah usaha anda untuk
mencontohi Tokoh itu? (pilih 2-3
keperibadian Tokoh itu)

P5: Menyedari REALITI keadaan
anda sekarang. Apakah
HALANGAN dan CABARAN
yang akan anda hadapi?

P6: Penutup:
selamat menulis,
cg ij

0 Komentar:

Posting Komentar

Berlangganan Posting Komentar [Atom]

<< Beranda